Homage to Requiem

Od 10 września do 25 października w Muzeum Okręgowym w Lesznie czynna będzie wystawa obrazów, rzeźb i rysunków autorstwa prof. Czesława Dźwigaja zainspirowanych słynnym utworem muzycznym Romana Maciejewskiego Missa pro defunctis.

Na ekspozycję składa się 30 obrazów, 38 rysunków, od szkiców do rzeźb po studium rysunkowe oraz 14 rzeźb, podzielonych na dwa cykle. Jak sam artysta deklaruje, preludium stanowi cykl rysunków – Transfiguracje oraz 8 rzeźb, zebranych w rozdział odpowiadający kolejnym podstawowym częścią Requiem (faktycznie głównych części jest 7, artysta osobno traktuje zakończenie, Amen); uwertura to 27 obrazów do 27 części utworu muzycznego, zakończonych dyptykiem Studium I i Studium II oraz finałowym wielkim obrazem Requiem. Missa pro defunctis. Codę tworzy 6 rzeźb Signum temporis oraz 12 rysunków z powstałej przed paroma laty poetycko-plastycznej kompozycji Cytaty z lekcji umierania. I choć praca nad całością wystawy trwała ostatnie 4 lata, to ważna jest świadomość, że spotkanie z twórczością Romana Maciejewskiego miało miejsce dużo wcześniej, kiedy na początku tego stulecia brat kompozytora zwrócił się z prośbą o wykonanie jego pomnika. To „małe” zamówienie nigdy nie powstało, ale było inspiracją i rozpoczęło proces poszukiwań prowadzący do finału, jaką jest ta niezwykła wystawa – hołd, wystawa – pomnik dla największego utworu Maciejewskiego, a równocześnie indywidualna wizja wielkiego dramatu eschatologicznego.

Requiem poświęcone jest ofiarom ludzkiej niewiedzy, w pierwszym zaś rzędzie pamięci poległych w wojnach wszech czasów. Styl i środki muzyczne użyte w Requiem stoją w ścisłym związku z ideologicznym założeniem oraz uniwersalnym, ogólnoludzkim charakterem tego dzieła, w którym starałem się zwrócić do jak najszerszych kręgów słuchaczy, pobudzając ich wyobraźnię i wrażliwość odbiorczą już w pierwszym słuchaniu oraz unikając wszelkich prób szukania nowych, eksperymentalnych środków muzycznych lub użycia problematycznych jeszcze zdobyczy muzyki awangardowej, dostępnej dla raczej ograniczonego koła słuchaczy. Starałem się o użycie w 'Requiem' języka muzycznego, który byłby pomostem między dawną przeszłością i teraźniejszością i który przez swą bezpośrednią zrozumiałość przyczyniłby się do wypełnienia roli społecznej dzieła muzycznego, zrodzonego z ducha Pokoju, który łączy zarówno sztukę jak i ludzi różnych epok i przekonań. „

/Roman Maciejewski/

Poszczególne obrazy są tak eksponowane, że można je oglądać słuchając przy każdym z nich z zainstalowanych słuchawek wybranego fragmentu Requiem.

Wystawa jest elementem towarzyszącym „XVII Leszczyńskiemu Festiwalowi Muzycznemu im. Romana Maciejewskiego.

Głównym organizatorem festiwalu, który odbędzie się w dniach od 16 do 19 października 2015 roku, jest Leszczyńskie Towarzystwo Muzyczne im. Romana Maciejewskiego

Biografia

Prof. zw. dr hab. Czesław Dźwigaj urodził się w 1950 roku w Nowym Wiśniczu.

W 1977 ukończył Wydział Rzeźby ASP w Krakowie , dyplom w pracowni prof. Antoniego Hajdeckiego. Kierownik Pracowni Rzeźby w Ceramice ASP w Krakowie. Kierownik Katedry Sztuki na Katolickim Uniwersytecie w Rużomberoku (Słowacja). W latach 1994- 2011 wykładowca Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie.

W dorobku artystycznym ma kilkadziesiąt pomników zrealizowanych na wszystkich kontynentach świata, realizację kompleksowych wnętrz sakralnych, medali i monumentalnych port. Aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym poprzez udział w wystawach zbiorowych i wystawach indywidualnych.

Wydał trzy tomy poetyckie oraz opublikował szereg artykułów krytycznych o sztuce.

Organizatorem wystawy jest Miejskie Biuro Wystaw Artystycznych w Lesznie

Szukaj nas:

Comments are closed.