Nauka i wiedza

MUZEALNA SKRZYNIA SKARBÓW

Zajęcia inspirowane historią przedmiotów codziennego użytku, z wieloma ciekawostkami i zaskakującymi faktami. Wyciągając z muzealnego kufra kolejne tajemnicze przedmioty, opowiadamy o ich przeznaczeniu i – niejednokrotnie – ciekawej historii.

W KRAINIE BAŚNI I LEGEND

Podczas lekcji uczestnicy słuchają kilku wybranych baśni i podań ludowych z okolic Leszna Rydzyny, Przemętu, Kościana, Krobi. Następnie uczestnicy wyszukują na obrazach zaprezentowanych w galerii malarstwa o tematyce wiejskiej te elementy, które mogłyby być ilustracjami do opowiadanych utworów. W ostatniej części zajęć dzieci samodzielnie tworzą ilustracje do najciekawszego, ich zdaniem, utworu.

DAWNE RZEMIOSŁA, GINĄCE ZAWODY

Kim był konwisarz? Czym zajmował się zdun, a czym druciarz? Gdzie znajdziemy ostatniego w Polsce klikona? Na te i wiele innych pytań związanych z dawnymi zawodami spróbujemy znaleźć odpowiedź  podczas trwającej lekcji. Omawiając wybrane rzemiosła przeniesiemy się w przeszłość odkrywając wcale nie tak dawny, często jednak zapomniany już świat.

SAVOIR VIVRE, CZYLI ZASADY DOBREGO ZACHOWANIA NIE TYLKO PRZY STOLE

Zajęcia o zasadach dobrego zachowania przy stole oraz w różnych innych sytuacjach, podczas których uczestnicy dowiedzą się m.in. kto podczas powitania pierwszy wyciąga rękę, do czego służą poszczególne sztućce i jak elegancko nakryć stół.

CO TO JEST MUZEUM ?

Stary gmach z mnóstwem dawnych, nikomu niepotrzebnych przedmiotów. Czy aby na pewno? Skąd wzięła się nazwa „muzeum”? Kto w nim pracuje i czym się zajmuje? Skąd biorą się zgromadzone tu przedmioty i po co się je gromadzi? Po rozwianiu tych wątpliwości uczestnicy zajęć otrzymują do rąk kilka ciekawych przedmiotów i zamieniając się w muzealnika–detektywa postarają się rozszyfrować ich zagadki.

OD GARNKA DO PENDRIVE’A

Celem zajęć jest zaznajomienie uczestników z rozmaitymi typami źródeł historycznych. Zajęcia polegają na wspólnej analizie prezentowanych obiektów (m.in. ceramika kultury łużyckiej, akta wytworzone przez instytucje i urzędy, korespondencja, pamiętniki, zapiski proweniencyjne, pocztówki, portrety pieczęcie, prasa), która prowadzi do określenia, czym źródła, jak z nich korzystać. Uczestnicy oceniają ich przydatność dla badacza historii, tworzą podstawowe klasyfikacje.

POWRÓT DO KORZENI CZYLI WARSZTAT MŁODEGO GENEALOGA

Podczas zajęć dowiemy się czym jest genealogia, jakie są jej metody badawcze, gdzie szukać źródeł. Wspólnie spróbujemy usystematyzować nasze rodzinne powiązania, by pod koniec stworzyć własne drzewo genealogiczne. A nuż uda nam się w nich dotrzeć do przodków pochodzących od Karola Wielkiego bądź Mieszka I?